Suvi paljastaa aina eläjilleen kummatkin puolensa. Paahtavan, läkähdyttävän helteen ja loputtoman vedentulon pilvisine päivineen ja tummine pilvineen - ja molemmille yhteistä lienee sekin, että ne kestävät useita päiviä putkeen.

Jopa viikkoja. Pahin kuumuus iskee useimmiten elokuussa, kun työtä tekevien lomat päättyvät ja he palailevat sorvin ääreen. Taakse jää heinäkuu, mikä on ollut pelkkää vettä. 

Talven jälkiä korjailtu. Usein maalis-huhtikuun vaiheilla olen tosi rikki, sekä fyysisesti että henkisesti, enkä tiedä miten päin olisin. Polkupyörä yalvehti uskollisesti talvehtimispaikassaan ja se nielee nyt kilometrejä kovalla syötöllä.

Fillarointi on minulle itsestään selvyys. Pitkiäkin matkoja olen sotkenut, vaan viime vuosina olen tyytynyt vähempään. Mitä etäämmälle tunkeutuu, sitä suurempi on riski, että pyörään tulee jokin vika. Rengasrikko esimerkiksi tai sitten loppuvat voimat. 

Elämän yksi tärkeimmistä asioista on ehdottomasti liikkeelläolo, liikkeelle pääseminen ja ylipäätään siitä nauttiminen. Ihminen, joka ei pääse liikkeelle, on jollain tapaa halvaantunut. Paitsi ettei se tee mitään, ei se myöskään kykene ajattelemaan. kun olen liikkeellä, ajattelen ja päättelen jatkuvasti. Niin, ja noudatan tietysti liikennesääntöjä. 

Ihminen, joka ei ole tekevää tyyppiä luonnostaan, joutuu opettelemaan... tekemisen taidon.

Uuno Hiukka

30.5.2010