Vasen puoli näkökentästä viistää lattiaa ja oikea kapean käytävän seinää. Valoilla täytyy olla jotakin tekemistä tämän huimauksen kanssa. Vasemman silmän takana tuntuu poltetta. Vielä kolme tuntia ja sitten tauko ja jälleen kolme tuntia töitä. Loppuilta menee nopeasti, koska saan silloin opettaa teatterin tekemistä. Se on mielekkäintä hommaa mitä minulla on koskaan ollut.

Käyn ostamassa ruokaa, en ole vielä syönyt tälle päivälle. Lidlin valot ovat rauhallisemmat kuin töissä. On vaikeaa myöntää, mutta lidlissä rauhoitun hieman, kun ei koko aikaa pyörrytä. Ostan kolme mikropitsaa ja viisi suklaalla täytettyä croissanttia, sekä kaksi tuplaa. Ei mikään herkkuateria, mutta nt ei jaksa miettiä mitään hienompaa.

Yöllä salamat iskevät puupaneloidun katon esille pimeydestä. Jyrinä jäljessä niin kuin aina, mutta se on se pelottavampi osuus. Olen pelännyt salamointia siitä lähtien, kun kerran unessa salama askee minuun tärisen ja vatkaan voimatta mitään aikani ja sitten rauha. Uudestaan! Salama minuun ja vatkaan minuutin tai kaksi ja kun vapaudun kaverini siinä edessä edelleen samassa paikassa. Olen poikki. Uupunut. Pelkään enkä anna sen tulla minusta näkyviin. Koska salamointia ei pidä pelätä.

On lokakuu, hukkaan lainapiponi. Sijaispipo on huonompi, enkä tykkää siitä mitenkäänpäin. Mietin sanoja, jotka ajavat minua karkuun yksipyöräisillä ja lällättävät, eivätkö he haluakaan tulla sanotuksi? Ei sitten ja käännyn takaisin kotiin.

Huominen oli tullut nopeasti jälleen. Aamulla olen venynyt ainakin kaksi senttiä kun olen myöhästynyt töistä. Olen siirtänyt rahojani joka taholle. Olen ollut velkaa, mutta se on ollut minulle tavallista monta kuukautta. Ylihuomenna olin lopettanut ylityöt. Ei ollut enää niin raskasta ja olin nukkunut yöni jälleen huonosti. Olin puhunut illalla sen tytön kanssa, joka oli nähty minun seurassani. Pidän hänestä, mutta kaikki toistuu kuin peilin pinnassa. Hän on eri, myönnän tai en osaa, en tiedä enää. Olen hukassa hänen kanssaan, mutta olkoon niin. Hän järjestää minut ja minä hänet. Eikä renkaat enää pyöri pyörässäni tasaisesti, kuin ne joskus puolen vuoden päästä olivat tehneet.

Ismo